جمعه سیاه
جمعه سیاه (به انگلیسی : Black Friday) یا حراج جمعه در امریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که معمولا آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز آئین خرید برای کریسمس حساب میشود. در واقع جمعه سیاه یک روز تعطیل نیست اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود میدهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال ها است که این روز ، شلوغترین روز برای فروشنده ها است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاهها پیش از 4 صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاهها حجوم میآورند و باید پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.
فلسفه حراج جمعه
فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است ، تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو و خالی شدن انبار فروشگاه ها با حاشیه سود کمتر است. اما در سال های اخیر رقابت بین فروشندهها به حدی بالا گرفت که مفهومی به نام Doorbuster به وجود آمد.
اما Doorbuster به چه معناست؟
همانطور که میدانید کلمه Door به معنی در بوده و کلمه Buster به معنی انفجار یا شکستن چیزی است. به همین دلیل کالاهای با تخفیف ویژه را Doorbuster نامیدند زیرا این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.
ایران
در کشور عزیزم ایران مفهوم Black Friday با عنوان جمعه سیاه شناخته شده است و اولین بار توسط فروشگاه بامیلو ارائه شد که در سالهای اخیر به عنوان یک رویداد ویژه در راستای فروش بیشتر، رضایت مشتری و نهایتا وفادارسازی مشتریان در بین شرکتها و مردم ایجاد گردیده است.
در این میان وبسایتها و مخصوصا فروشگاه های آنلاین شروع به تبلیغات های ویژه ای برای این روز در نظر می گیرند و با توجه به استقبال مردم ایران رفته رفته سایر شرکت ها و فروشگاه ها نیز وارد این مناسبت برای فروش بیشتر خود شده اند. به همین منظور برنامه ریزی برای یک کمپین موفق در رابطه با رویداد جمعه سیاه در ایران نیازمند باور به این روز و ارائه محصولات کاربری و ایده نوآور (Innovation) می باشد.
” ایده برای اجرای کمپین جمعه سیاه “
- تخفیفات شگفت انگیز بلک فرایدی ( Black Friday Spectacular Deals)
این استراتژي بر ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه تاکید دارد تا به وسیله آن حس فوری خرید در مشتری ایجاد شود و از آنجایی که جمعه سیاه به عنوان روز تخفیف ویژه شناخته شده است ، ارائه تخفیفات شگفت انگیز و منحصر به فرد می تواند به راحتی مشتریان برند شما را جلب نماید.
1-1 تخفیفات ویژه
توجه داشته باشید این تخفیفات بایستی از تمامی تخفیفاتی که در سال اعلام کرده بودید بایستی بیشتر باشد این کار باعث می شود مشتری احساس کند که اگر الان این خرید را انجام ندهد یک فرصت استثنائی را از دست خواهد داد.
1-2 تنوع در تخفیفات
ارائه تنوع تخفیفات باعث جلب توجه مشتریان می شود به طور مثال :
- تخفیف در محصولات خاص : محصولاتی را انتخاب نمائید که تا کنون برای آنان تخفیف در نظر نگرفتهاید یا محصولات بسیار کاربردی که مشتریان دنبال آن میباشند.
- تخفیفات درصدی : این مدل یک مدل بسیار ساده میباشد که در تمامی فروشگاهها و شرکتها انجام میشود ؛ به طور مثال تخفیف 50% در کلیه محصولات یا 40% ، 30% ، 20% ، 10% تخفیف درکالاها
- تخفیف افزایشی : این مدل تخفیف نیز بسیار خوب میباشد البته به دلیل عدم آگاهی مدیران برندها و یا ضعف برنامه مالی میتوان گفت زیاد در ایران اجرا نمیشود. به طور مثال
یادم میآید در کشور مالزی شهر کوالالامپور برای خرید کفش برند اسکیچرز به نماندگی آن مراجعه کرده بودیم و دقیقا همین تکنیک را رعایت نمودند ؛ بطور مثال کفش اول بدون تخفیف و کفش دوم 15% تخفیف و کفش سوم 20% تخفیف که این عمل باعث شد من 3 تا کفش از آن برند به عنوان مشتری خریداری نمایم.
1-3 زمان بندی محدود
برای اینکه مشتریان سریع تر خرید نمایند برای تخفیف های خودتان زمان بندی کنید و با ایجاد محدودیت اضطرار و فوریت برای خریدار ایجاد نمائید.
1-4 محدودیت موجودی
کاری کنید که مشتری متوجه شود با توجه به مشتریان زیادی که دارید موجودی کالا یا خدمات شما محدود میباشد و اگر زودتر اقدام نکند هر لحظه امکان دارد تمام شود.
1-5 تبلیغات هنرمندانه
تولید یک تبلیغات جالب و هنرمندانه و جذاب میتواند در ایجاد اضطرار مشتری بسیار مفید باشد و اگر این کار بر اساس نیازهای مشتری برنامه ریزی شود بسیار مفید و باعث افزایش فروش میشود.
- شمارش
شمارش معکوس ایجاد تا بلک فرایدی (Countdown To Black Friday) یک تکنیک خوب برای بلک فرایدی محسوب می شود و باعث ایجاد تشنگی در مشتری و اگر خوب اجرا کنید باعث ایجاد استرس برای از دست ندادن فرصت طلایی بلک فرایدی میباشد که می توانید از طریق کلیه کانال های ارتباطی خودتان به مشتریان جامعه هدف خود اطلاع رسانی کنید.
2-1 شمارش معکوس
بر روی وب سایت خودتان یک شمارش معکوس راه اندازی نمائید که نشان دهنده زمان باقی مانده تا شروع تخفیفات بلک فرایدی باشد.
2-2 کانال ها
از طریق کانال های اطلاع رسانی خودتان به مشتریان از قبیل اینستاگرام ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ، سامانه پیامک و … به مشتریان خود در رابطه با تخفیف بلک فرایدی اطلاع رسانی نمائید.
2-3 پیشنهادات و تخفیفات
هر روز به انتهای شمارش معکوس یک پیشنهاد و یک تخفیف را نشان دهید ، این کار برای انگیزه به مشتریان بسیار مفید است.
2-4 انگیزه به اشتراک گذاری
مشتریان خود را تشویق کنید تا بنر تبلیغاتی شما (شمارش معکوس یا پیشنهادات شگفت انگیز) را به اشتراک بگذارند و برای این کار هم جوایزی برای عزیزان در نظر بگیرند.
2-5 اقدامات تعاملی
از افزونه های تعاملی در سایت یا تعاملی های اینستاگرام یا نظرسنجی های سامانه های پیامکی علی الخصوص از CRM خود برای نظرخواهی مشتریان استفاده کنید. این کار باعث می شود که مشتریان در فعالیت های شرکت شما مشارکت داشته باشند و در واقع شرکت شما را مال خود بدانند.
- چالش بلک فرایدی ( Black Friday Challenge)
این چالش به معنای ارائه چالش هایی برای مشتریان است تا در فعالیت های خرید خود شرکت کنند و به طور همزمان از تخفیفات و پیشنهادات ویژه برخوردار شوند که شامل:
3-1 تعیین نوع چالش
3-2 اقدام به تشویق به شرکت
3-3 اهداء جوایز و امتیاز به شرکت کنندگان
3-4 انتشار نتیجه چالش
3-5 استفاده از تبلیغات و تحریک برای جلب توجه مشتری
- محصولات محدود بلک فرایدی (limited Edition Black Friday Product)
این مدل استراتژی بر ارائه محصولات با محدودیت زمانی یا موجودی محدود ارائه می گردد تا حس فوریت خرید را در مشتری ایجاد کند.
برای این استراتژی
- تعیین فقط چند محصول خاص
- تعیین تخفیفات جذاب برای این محصولات
- ایجاد محدودیت زمانی برای تخفیف
- ایجاد موجودی محدود برای کالا با تخفیف
- استفاده ا تبلیغات جذاب که نشان دهنده محدودیت در زمان و موجودی باشد
- اطلاع رسانی از قبل به مشتریان
ارادتمند
محمد منیری
دیدگاهتان را بنویسید