چگونه اعتماد مشتریان را بدست آوریم؟
اعتماد کلمه مقدسی برای کسب و کار می باشد که به راحتی بدست نمی آید اما به راحتی از دست می رود.
به داستان زیر توجه کنید :
سال قبل بخاطر خرید منزل جدید می خواستم فرش های منزل را به یک شرکت فرش شویی معتبری تحویل بدهم تا بعد از اسباب کشی فرش های تمیز را در منزل جدید پهن کنیم. به همین خاطر به دنبال یک شرکت خوب گشتم ؛ متاسفانه عملکرد کاملا سنتی شرکت های قالیشویی و عدم بازاریابی آنان قدرت انتخاب بسیار پایینی به مشتری برای انتخاب درست قرار می دهد برای همین تنها راهی که ممکن بود را انتخاب کردم و آن هم پرسش از دوستان ، که اسامی شرکت های مختلفی را دوستان از نظر خودشان اعلام کردند ، تا اینکه یکی را انتخاب کردم و با آن تماس گرفتم و به آنان تحویل دادم. نمی خواهم وارد قضایای کامل آن ماجرا و کارهای غیرحرفه ای که پرسنل آن مجموعه انجام داده بود بشوم ، درکل بابت کار آنان بسیار عصبانی شدم و هیچ راه ارتباطی با مدیریت مجموعه نبوده است و هر تماسی که با آن شرکت داشتم فقط آن کارمند خانم غیرحرفه ای جوابگو بود که حتی از طریق اینستاگرام هم پیام خود را انتقال دادم ولی متاسفانه حتی تا 2 ماه بعد هم چک کردم اصلا پیام را نخواندند.
به نظر شما : آیا من باز حاضر می شوم که برای دفعه بعد فرش های خودم را به آنان تحویل بدهم؟
آیا من در رابطه با آن شرکت در پیش دوستان و آشنایان تعریف می کنم؟
آیا من از دوستانی که اسم آن شرکت را به من داده اند از خاطره بدی که برایم ساخته اند نمی گویم؟
دقیقا درست است ؛ من یک مشتری ناراضی بودم که به خواسته من اهمیتی داده نشده و در واقع صدای من شنیده نشده است.
زیگ زیگلار حرف بسیار خوبی زده است : هر وقت مشتریان شما را دوست داشته باشند ، حرف های شما را می شنوند و هر وقت به شما اعتماد کنند با شما کسب و کار می کنند.
اعتماد کلمه بسیار مقدسی برای تمامی کسب و کارها می باشد. اعتماد مشتریان باعث افزایش فروش و در واقع باعث ماندگاری شرکت شما می شود. یادتان باشد اعتماد مشتریان شما به سختی به دست می آید ولی به راحتی از دست می رود.
ما برندهایی را انتخاب می کنیم که به آنان اعتماد داریم.
در فرهنگ کسب و کار جدید ، برندها بر روی تجربه خاص بر روی مشتریان بخاطر نوع کالا یا خدماتی که ارائه می دهند تمرکز می کنند و با کلی کارهای مختلف و پشتیبانی های گوناگون از وارانتی و گارانتی و … بتوانند اعتماد مشتری را جلب کنند تا سهمیه ای از بازار و از رقبای خود بربایند و در اختیار بگیرند.
حالا به نظر شما برای کسب و کار خودتان به چه صورت می توانید اعتماد مشتریانتان را جلب کنید؟
آمارهای زیر را به دقت ملاحظه بفرمائید :
- تحقیقات گارتنر (Gartner) نشان می دهد که 83% از مصرف کنندگان می گویند با برندهایی که به آنها اعتماد ندارند معامله نخواهند کرد.
- 94% از خریداران به شرکت هایی که با شفافیت بالا کار می کنند وفادارند.
- 74% از مشتریان حاضر هستند قیمت بالاتری را برای محصولات و خدمات شرکت هایی که با شفافیت فعالیت می کنند بپردازند.
- دانستن تجربه مثبت در ارائه خدمات به مشتری 89% از مشتری ها را بر می گرداند.
پس همانطور که مشاهده می فرمائید داشتن اعتماد از سمت مشتریان باعث ماندگاری ، رونق و گسترش و توسعه کسب و کار شما می شود.
این نکته را فراموش نکنید هر چقدر هم بازاریابی انجام دهید و هزینه تبلیغات و مکان های شیک خود را پرداخت نمائید ، تا اعتماد مشتریان خود را نداشته باشید هیچ فایده ای ندارد.
2 پیشنهاد برای بدست آوردن اعتماد مشتریان
1. شخصی سازی محصول یا خدمات
در دنیای رقابت و با وجود تمامی رقبای سالم و ناسالم و با توجه به مشابه بودن محصول یا خدمات یکی از بهترین اقداماتی که می توان انجام داد شخصی سازی برای مشتریان می باشد ؛ این یعنی می بایست بر اساس خصوصیت مشتری محصول یا خدمت خود را برای همان مشتری شخصی سازی انجام دهید ؛ در این راستا صاحبان کسب و کار نیاز به یک CRM بسیار قوی برای این منظور در راستای فروش محصولات و خدمات خود دارند ؛ لازم به ذکر می باشد فروشندگان می بایست شناخت دقیق از تیپ شخصیتی ، ظاهر ، خصوصیات فردی ، علاقه ها ، جایگاه شغلی ، مدل کسب و کار را داشته باشند ؛ بطور مثال همیشه در همایش ها این را بیان کردم که شماها می بایست رنگ موی مشتری خود را بدانید و این کار فقط با داشتن سیستم بروز CRM امکان پذیر می باشد.
2. ثبت بازخورد مشتریان
من این مورد را به عنوان یک تکنیک طلایی در کسب و کار نام گذاری می کنم. یادمان باشد هرکاری که انجام دادیم ، حالا نوبت این است که واکنش مشتریان را نسبت به طرح ها و ایده ها و نوع محصولات و کالاهای خودمان را ببینیم و یقیین داشته باشید این واکنش در رشد کسب و کار شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود و ضمنا در صورت وجود نکات منفی، سریعا آنها را برطرف نمائیم و دوباره بازخورد مشتریان را مشاهده کنیم.
ارادتمند / محمدمنیری
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بوداقای دکتر.
تشکر بابت شیر تجربه تون.ازتجربه تون آموختم وسعی میکنم بکار بگیرم🙏🌺